En aquesta segona activitat se’ns ha demanat que féssim
una reflexió sobre les possibilitats
dels ordinadors i les xarxes per la transformació del sistema educatiu.
Penso
que amb la incorporació de les Tecnologies de la Informació i de la Comunicació
(Tics) a l'espai educatiu, planteja d'inici, la possibilitat de desenvolupar
importants canvis en els processos educatius; però com ja sabem, l'escola és
potser una de les institucions socials més intrínsecament conservadores i que,
malgrat haver tingut multitud de corrents pedagògics innovadors durant els
últims cent anys, (Montessori, Dewey, Frenet, Neill, Gardner, etc.), no ha
variat gaire les formes, ni el fons, en la realització de la seva labor social.
Però crec que l'element clau que transformarà tant l'educació com la societat és
la xarxa de xarxes: Internet, amb les seves possibilitats educatives i de
transformació del propi sistema, tant a nivell de les persones, com de les
organitzacions, serà el més important.
L'aparició i
l'ús generalitzat de les Tecnologies de la Informació i la Comunicació en molts
aspectes de la vida diària, estan produint canvis de gran dimensió en l'entorn
en el qual els sistemes educatius i les institucions escolars desenvolupen la
seva labor social. Aquest fet motiva la necessitat de replantejar molts dels
elements que els sustentaven. Pot ser que el principal problema que ha aparegut
referent a això sigui l'enorme rapidesa amb la qual s'ha estès la tecnologia,
que ha fet que la capacitat d'adaptació de l'ésser humà i de les seves
institucions socials, no resulti prou ràpida com per manejar-la de manera
adequada. I crec que, aquesta realitat que imposa la societat actual ens
obliga, de fet, a replantejar components essencials del procés educatiu: què
ensenyar i com ensenyar.
El procés
d'aprenentatge basat en la construcció del coneixement té com a finalitats
últimes el desenvolupament de capacitats de l'individu, més que la retenció de
continguts. En aquest sentit disminueix la importància de les assignatures o
matèries com a base fonamental dels processos d'ensenyament-aprenentatge, sent
el treball conjunt i interdisciplinari de totes elles, el que serà capaç de
potenciar i desenvolupar al màxim les capacitats individuals d'aprenentatge.
És per
aquest motiu què, tot el sistema educatiu s’ha de replantejar, tant el rol del
professor i l’alumne, com la metodologia:
El
rol del professor: comença a definir-se al docent amb un nou perfil, que
passarà de ser un mer transmissor d’informació a un orientador i desenvolupador
de capacitats en l'alumnat. Deixa de constituir l'única font d'informació i de
creació de coneixements, per convertir-se en un mediador entre l'alumne i un
entorn de gran variabilitat, amb excés d'informació i que exigeix constants
readaptacions; facilitant-los l'ús dels recursos i les eines que necessiten per
explorar i elaborar nous coneixements i destreses. També es molt important la seva actitud davant
aquests canvis i la seva formació. Però tot això requereix, a més de serveis de
suport i assessorament al professorat, un procés de formació que condueixi a:
– Coneixement i domini del potencial de les tecnologies.
– Interacció amb la comunitat educativa i social en relació amb els desafiaments que comporta la societat del coneixement.
– Consciència de les necessitats formatives de la societat.
– Capacitat de planificar el desenvolupament de la seva carrera professional.
– Coneixement i domini del potencial de les tecnologies.
– Interacció amb la comunitat educativa i social en relació amb els desafiaments que comporta la societat del coneixement.
– Consciència de les necessitats formatives de la societat.
– Capacitat de planificar el desenvolupament de la seva carrera professional.
El
rol de l’alumne: no pot romandre inactiu i com a mer receptor
d'informacions o coneixements. La informació és accessible també per a ell, i
ha de ser un agent actiu en la creació de coneixement i en la seva pròpia
educació. El desenvolupament de capacitats més que la memorització de matèries,
donarà pas a la millora en les possibilitats d'autocontrol de l'aprenentatge i
d'autoaprenentatge, que es continuarà al llarg de tota la vida o gran part
d'ella; fet que l’ordinador i les pròpies xarxes l’ajudaran en aquest llarg
procés.
Canvis metodològics: la utilització de les TIC en educació obre noves perspectives respecte a un ensenyament millor, recolzada en entorns en línia o en la utilització de material multimèdia, el qual ajuda a l’alumnat en el seu procés d’ensenyament-aprenentatge.
Canvis metodològics: la utilització de les TIC en educació obre noves perspectives respecte a un ensenyament millor, recolzada en entorns en línia o en la utilització de material multimèdia, el qual ajuda a l’alumnat en el seu procés d’ensenyament-aprenentatge.
Les decisions relacionades amb la tecnologia en si
impliquen la selecció del sistema de comunicació a través de l'ordinador o
d'eines de comunicació que resultin més adequades per suportar el procés
d'ensenyament-aprenentatge. Aquestes decisions parteixen del coneixement dels
avanços tecnològics quant a les possibilitats de la tecnologia per a la
distribució dels continguts, l'accés a la informació, la interacció entre
professors i alumnes, la gestió del curs, la capacitat de control dels usuaris
durant el desenvolupament del curs, etc.
En definitiva, es tracta de poder dissenyar un entorn d’ensenyament-aprenentatge
en el qual suposa participar d'un conjunt de decisions a manera de joc
d'equilibri entre el model pedagògic, els usuaris –segons el rol de professors
i alumnes– i les possibilitats de la tecnologia, des de la perspectiva de la
formació flexible i activa de tots els components.
Per acabar dir què, personalment penso que aquest canvi en el sistema educatiu que tenim pot ser molt beneficiós per a tothom, lo qual no hem de tindre por al canvi i al progrés, sinó mirar-ho amb optimisme i gaudir de les grans possibilitats que ens ofereixen les noves tecnologies i els ordinadors en el nostre constant procés d’ensenyament-aprenentatge.
Per acabar dir què, personalment penso que aquest canvi en el sistema educatiu que tenim pot ser molt beneficiós per a tothom, lo qual no hem de tindre por al canvi i al progrés, sinó mirar-ho amb optimisme i gaudir de les grans possibilitats que ens ofereixen les noves tecnologies i els ordinadors en el nostre constant procés d’ensenyament-aprenentatge.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada